Books 2006(1 publication) [publication]Figueiredo, A. D. and Ana Paula Varela P. Afonso , "Managing Learning in Virtual Settings: The Role of Context", 2006 [citation][year=2017]Uyal, B.; Yel, E. & Korhan, O.. (2017). Impact of Traditional Education and Tablet-Assisted Education on Students: A Comparative Analysis. EURASIA J. Math., Sci Tech. Ed 2017;13(11):7205–7213 ; Online publish date: 2017-10-24 Publish date: 2017-10-24 DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/79045 [citation][year=2017]Marçal, E., de Castro, R. M., y Viana, W. (2017). Mobile Learning em aulas de campo: um estudo de caso em Geologia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), pp. 315-336. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.17711 [citation][year=2016]Montrieux, H.; Schellensa, T.; Van Landeghemb, J. & Moutonb, T. (2016). Introducing tablet devices during mathematics education: 'is it really a magical learning tool?'. International Scientific Researches Journal, Vol. 72 | No. 7 | Jul 2016, pp. 393-410 DOI: 10.21506/j.ponte.2016.7.30 [citation][year=2014]Kavanagh, L., Jolly, L., O’Moore, L., & Tibbits, G. (2014). Simulating work: can simulators help develop a workforce?. In Workforce Development (pp. 283-299). Springer Singapore. [citation][year=2014]Monteiro, M. E. P. F. (2014). O ensino da biologia e geologia com recursos às tecnologias da informação e comunicação: implicações para a aprendizagem. [citation][year=2014]Menezes, Alexandre Moreira de. "Os paradigmas de aprendizagem de algoritmo computacional." (2014). [citation][year=2013]Ferreira, J. B, Klein, A. Z., Freitas, A., & Schlemmer, E. (2013). Mobile Learning: Definition, Uses and Challenges, in Wankel, L. A. (Eds.) Increasing Student Engagement and Retention Using Mobile Applications: Smartphone, Skype and Texting Technologies, Bingley, UK: Emerald Group Publishing, pp. 47-82. [citation][year=2013]Belchior, Margarida (2013). Aprender na sociedade da informação e do conhecimento:-entre o local e o global-:contributos para a educação para a paz.Tese de doutoramento, Educação (Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2013 [citation][year=2012]KELLEHER, Carol; CÉILLEACHAIR, Aonghus Ó.; PEPPARD, Joe. Open service innovation and co-creating the value propositions in online community based idea contests. 2012. [citation][year=2012]Chen, R. T. H. & Bennett, S. J. (2012). When Chinese learners meet constructivist pedagogy online. Higher Education, 64 (5), 677-691 [citation][year=2012]Chen, Rainbow Tsai-Hung & Bennett, Sue . (2012). When Chinese learners meet constructivist pedagogy online . Higher Education, Vol 63, 4, april 2012, pp. 1-15 (Springer Netherlands). Issn: 0018-1560. Url: http://dx.doi.org/10.1007/s10734-012-9520-9 [citation][year=2012]COSTA, Fernando & FRADÃO, Sandra (2012). Challenges and Competences of the e-Teacher: A higher education experience in Portugal [Edição em CD-Rom]. In Chrysovaladis Prachalias (ed.). Proceedings of the 8th International Conference on Education. Research and Training Institute of East Aegen, 5th-7th July 2012, Samos, Greece. 145-152. [citation][year=2012]BELCHIOR, Margarida (2012). Aprender na sociedade da informação e do conhecimento:-entre o local e o global-:contributos para a educação para a paz. Tese de doutoramento. Doutoramento em Educação, area Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação. Universidade de Lisboa, Instituto de Educação. [citation][year=2011]Kelleher, C. et al. (2011). OPEN SERVICE INNOVATION AND CO-CREATING THE VALUE PROPOSITION IN ONLINE COMMUNITY BASED IDEA CONTESTS. available from: http://www.som.cranfield.ac.uk/som/dinamic-content/media/ISRC/Open Service Innovation in Online Community Based Idea Contests.pdf (18/04/2012) [citation][year=2011]Nascimento, W.. (2011). TECNOLOGIA E A FORMAÇÃO DO PROFESSOR. Ponto de Encontro / Associação para o Desenvolvimento Coesivo da Amazônia, nº1 out 2010/maio 2011, pp. 39-49. available from: http://www.adcam.org.br/pdf/revista_ponto_encontro.pdf#page=39 [citation][year=2011]Suxia, Gao (2011) Teacher Development for English Language, Teaching in China Based on English Language, Teachers' Beliefs and Practices in New Zealand, PhD. Thesis, The University of Waikato. [citation][year=2010]David R. Loe (2010) Teacher transformation and critical collegiality in online learning environments. PhD Dissertation, Kent State University. [citation][year=2010]Dias, Cristiani de Oliveira (2010). De olho na tela : requisitos de acessibilidade em objetos de aprendizagem para alunos cegos e com limitação visual. Tese de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. [citation][year=2009]Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini. Gestão de tecnologias, mídias e recursos na escola: o compartilhar de significados. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 79, p. 75-89, jan. 2009 [citation][year=2009]Cabral, M. (2009) Perfil do Psicólogo Educacional em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Newsletter CNQF. IEFP. [citation][year=2009]Mersham, G.. (2009)..Reflections on E-learning from a Communication Perspective. Journal of Distance Learning, 2009, 13(1), 51–70 [citation][year=2009]Oliveira, Luciana Gomes de (2009). A sustentabilidade das estratégias pedagógicas : desenho e reutilização de cenários de aprendizagem. Tese de mestrado. Multimédia. Faculdade de Engenharia. Universidade do Porto, Instituto Superior de Engenharia do Porto. [citation][year=2009]Esteves, M., Antunes, R., Fonseca, B., Morgado, L., and Martins, P. (2009) Using Second Life in Programming's Communities of Practice, 34th Annual Frontiers in Education Conference, FIE 2004. [citation][year=2009]Stodel, E. J.; Farres, L. G. & MacDonald, C. J.. (2009). Designing Online Mental Training Using WebExcellence. In Patricia Rogers & Caroline Howard(Eds.). (2009). "Encyclopedia of Distance Learning" (pp. 596-603). Hershey, PA: Idea Group Inc (IGI). [citation][year=2009]Zambanini, M. E., Oliveira, T. E., and Silveira, M. A. P. (2009). Afinidades em Redes Sociais de Empresa e Suas Relações com a Disposição em Colaborar: Análise de Caso em uma Pequena Empresa. Proc. XIII Simpósio de Administração da Produção, Logística e Operações Internacionais, SIMPOI 2009, Escola de Administração de Empresas de São Paulo, São Paulo. [citation][year=2008]Hodgson, V. E. (2008). Learning spaces, context and auto/biography in online learning communities. Int. J. Web Based Communities, 4(2), 159-172. [citation][year=2008]Costa, F. A., & Peralta, H. (2008). Comunidades Virtuales de Aprendizaje: El Punto de Vista de los Participantes. In Illera, J. L. R. (2008). Comunidades virtuales de práctica y de aprendizaje. Publicacions i Edicions Universitat de Barecelona, pp. 30. [citation][year=2008]Dias, P. (2008). Mediação Colaborativa das Aprendizagens nas Comunidades Virtuais e de Prática. F. A. Costa, H. Peralta, S. Viseu (Eds.), As TIC na Educação em Portugal: Concepções e Práticas. Porto: Porto Editora , pp. 31-36. [citation][year=2008]Esteves, M., Antunes, R., Fonseca, B., Morgado, L., & Martins, P. (2008). Using Second Life in Programming's Communities of Practice. In R.O. Briggs et al. (Eds.): CRIWG 2008, LNCS 5411, pp. 99"106. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. [citation][year=2008]Esteves, M., Antunes, R., Fonseca, B., Morgado, L., & Martins, P. (2008). Uso do Second Life em Comunidade de Prática de Programação. Revista Prisma.Com, n. 6, pp.19-31 [citation][year=2008]Esteves, M., Fonseca, B., Morgado, L., & Martins, P. (2008). Contextualization of Programming Learning: A Virtual Environment Study. Proc. 38th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, October 2008, Saratoga Springs, NY. ©2008 IEEE. [citation][year=2008]Gaudencio, F., Camilo, T., Silva, J. S., & Boavida, F. (2008). Sensitive Learning: a New Framework Proposal in Learning Contexts. Proc. 4th International Conference on Intelligent Environments, Seattle, WA, USA, 21-22 July 2008. [citation][year=2008]Costa, F. A., & Peralta, H. (2008). Comunidades Virtuales de Aprendizaje: El Punto de Vista de los Participantes. In Illera, J. L. R. (Eds.). Comunidades virtuales de práctica y de aprendizaje. Barcelona: Publicacions i Edicions Universitat de Barecelona. [citation][year=2008]Pimentel, P. C. (2008) Prestígio da profissão docente a partir da sociedade. Novas tecnologias. ANPE Sindicato. [citation][year=2007]Bob Pymm, (2007) "Managing Learning in Virtual Settings: The Role of Context", The Electronic Library, Vol. 25 Iss: 2, pp.253 - 254 DOI http://dx.doi.org/10.1108/02640470710741395 [citation][year=2007]Sulayman K. Sowe, L. Angelis, I. Stamelos and Y. Manolopoulos. (2007). Using Repository of Repositories (2007). Open Source Development, Adoption and Innovation. IFIP Working Group 2.13 on Open Source Software, June 11–14, 2007, Limerick, Ireland (p. 147-160). [citation][year=2007]Dias, P. (2007). Contextos de Aprendizagem e Mediação Colaborativa. Retrieved from http://hdl.handle.net/10188/65. [citation][year=2007]Pereira, Alda [et al.] - "Modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta : para uma universidade do futuro". Lisboa : Universidade Aberta, 2007, p. 1-112 [citation][year=2007]Kawachi, P. (2007). Improved Quality of e-Learning at Lower Cost. Proceeding of Computers and Advanced Technology in Education 2007 (CATE 2007), October 2007, Beijing, China. [citation][year=2007]ALBUQUERQUE COSTA, Fernando y PERALTA, Helena (2007): Comunidades virtuales de aprendizaje: el punto de vista de los participantes. RODRÍGUEZ ILLERA, José Luis. (Coord.) Comunidades virtuales de práctica y de aprendizaje [monográfico en línea]. Revista Electrónica de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 8, nº3. Universidad de Salamanca [18/04/2012] ISSN 1138-9737 [citation][year=2007]Esteves, M., Antunes, A., Morgado, L., Martins, P., & Fonseca, B. (2007). Contextualização da Aprendizagem da Programação: Estudo Exploratório no Second Life. Conferência IADIS Ibero-Americana WWW/Internet 2007, p. 254. [citation][year=2007]Mann, B. J. (2007). Book Reviews. Government Information Quarterly, 24 (1), January 2007, pp. 236-238. [citation][year=2007]Bob Pymm, (2007) "Managing Learning in Virtual Settings: The Role of Context", Electronic Library, The, Vol. 25 Iss: 2, pp.253 - 254 [citation][year=2007]Ziden, Azidah Abu. (2007). PERSONAL LEARNING IN ONLINE DISCUSSIONS. Thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. University of Canterbury, New Zealand. (pp. 241). URL: http://digital-library.canterbury.ac.nz/data/collection3/etd/adt-NZCU20080527.152140/02whole.pdf [citation][year=2007]Bottino, R. M., & Robotti, E. (2007). Transforming classroom teaching & learning through technology: Analysis of a case study. Educational Technology & Society, 10 (4), 174-186 [citation][year=2007]Chagas,I., e Mourato, D. 2007. Promoting student participation in an online course through problem-based learning. Comunicação apresentada na Conferência OnlineEducaMoscow2007 [citation][year=2006]Dringus, L. P. (2006). Editor's Choice 2006: Selected Online Learning Resources. Internet and Higher Education, vol. 9, pp. 303-315. Elsevier. [citation][year=2006]Loza, R. M. (2006). Cross-Cultural Barriers: United States to Europe. University College, University of Denver MOTM 4901: Capstone Project. [citation][year=2005]Figueiredo, A. D. (2005). Learning Contexts: a Blueprint for Research. Interactive Educational Multimedia, 11 (October), pp. 127-139 Journal Articles 2002(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "E Learning in Portugal", Educational Technology & Society, vol. 2, pp. 172-174, 2002 [citation][year=2008]da Silva, N. S. A., Rogerson, S., & Stahl, B. E-learning in Lusíada Universities-An Ethical and Cultural Inquiry. URL: http://www.ccsr.cse.dmu.ac.uk/conferences/ethicomp/ethicomp2008/abstracts/ethicomp2008_silva_rogerson_stahl.php [citation][year=2008] Nuno Sotero Alves da Silva , Simon Rogerson , Bernd Stahl (2008). E-learning in Lusíada Universities - An Ethical and Cultural Inquiry. The Tenth ETHICOMP International Conference on the Social and Ethical Impacts of Information and Communication Technology .University of Pavia, Mantua, Italy, september 2008 Conference Articles 2019(2 publications) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Some considerations on the creation and management of virtual communities as learning context provide", in ICERI2019 Conference 11th-13th November 2019, Seville, Spain, 2019 [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "E-mentoring in distance education: challenges in the development of a models", in ICERI2019 Conference 11th-13th November 2019, Seville, Spain, 2019 2015(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso and Licinio Roque , "Reflections on playfulness, imagination and creativity, their relations and open questions", in 10ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação Águeda, Portugal 17 a 20 de Junho de 2015, 2015 2004(2 publications) [publication]Paulo Rupino da Cunha and Ana Paula Varela P. Afonso and Figueiredo, A. D. , "Alternative Assessment In Information Systems Engineering Education", in International Conference on Engineering Education and Research, 2004 [citation][year=2013]Huerta Manzanilla, E. L. (2013). El gemba educativo en ingeniería: Un modelo de mejoramiento aplicado al proceso de enseñanza aprendizaje en la Maestría en Ingeniería de Calidad de la Facultad de Ingeniería de la UAQ (Doctoral dissertation). [citation][year=2010]de Figueiredo, A. D. (2010). Learning contexts: A blueprint for research. Interactive Educational Multimedia, (11), 127-139. [citation][year=2005]Henriques, N.F., Mendes, A.J., Figueiredo, A.D. & Cunha, P.R. (2005). Uma ferramenta de e-portfólios para o LearningOnWeb. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, Numero 1, Enero 2005 pp 39-47. [citation][year=2005]Figueiredo, A. D.. (2005). Learning Contexts: a Blueprint for Research. Interactive Educational Multimedia, Number 11 (October 2005), pp. 127-139. URL: http://www.ub.es/multimedia/iem [citation][year=2004]Henriques, N. F. and Mendes, A. and Figueiredo, A. D. and Cunha, P. R. , "An E-Portfolio Tool For LearningOnWeb", in Proc. of the VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, Monterrey, Mexico, October 2004 [publication]Paiva, J. and Lima, M.J. and Ana Paula Varela P. Afonso and Figueiredo, A. D. , "Um projecto de instrumento de avaliação de comunidades virtuais de aprendizagem", in 11º Congresso Internacional de Educação a Distância, 2004 [citation][year=2009]Moderno, M. C.. (2009). A integraçao das tecnologias da imagem na comunicaçao educativa - contributos para a mudança: uma experiência no âmbito do ensino. Tese de Doutoramento. Universidade de Salamanca. [citation][year=2008]Pereira, T. S. N. P.. (2008).AVALIACAO FORMATIVA E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NO CONTEXTO DE UMA COMUNIDADE VIRTUAL DE APRENDIZAGEM. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização (orientação de Professor Doutor Domingos Fernandes). Universidade de Lisboa. pp. 173 [citation][year=2007]L Aires, J Azevedo, I Gaspar, A Teixeira. (2007). Comunidades virtuais de aprendizagem e identidades no ensino superior - Lisboa: Universidade Aberta [citation][year=2006]Pereira, T.S.. (2006). Construção de uma CVA e utilização de Blogs num processo de aprendizagem da Língua Portuguesa. Jornadas Pedagógicas do Mestrado de Informática Educacional "Na rota da Sociedade do Conhecimento: as Tecnologias na Escola?, Setembro de 2006, Lisboa-Portugal. URL: http://arquivostese.no.sapo.pt/Comunic_Blogs_TPombo_vfinal.pdf [citation][year=2005]Freitas, J. C., Vieira, A., Pedroso, J. V., Belchior, M., & Horta, M. J. (2005). “O mundo pula e avança – da uARTE.mct ao uARTE@EDUCOM”. In P. Dias & C. Varela de Freitas (Orgs.) Actas do Challenges 2005 - IV Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Braga: Centro de Competência Nónio Século XXI da Universidade do Minho, pp. 75-86. 2002(2 publications) [publication]Figueiredo, A. D. and Ana Paula Varela P. Afonso and Paulo Rupino da Cunha , "Learning and Education: Beyond the Age of Delivery", in International Conference on Engineering Education (ICEE), 2002 [citation][year=2015]Holdsworth, S., & Thomas, I. (2015). A sustainability education academic development framework (SEAD). Environmental Education Research, (ahead-of-print), 1-25. [citation][year=2013]OLDSWORTH, S. H., THOMAS, I., & HEGARTY, K. (2013). Sustainability Education. In Robert B. Stevenson, Michael Brody, Justin Dillon, Arjen E.J. Wals (Eds..), 2013, International Handbook of Research on Environmental Education, pp. 349-358. [citation][year=2012]HOLDSWORTH, Sarah; THOMAS, Ian. Academic Development as a Vehicle to Deliver Sustainability Education. In: M'Sirdi, N.; Namaane, A.; Howlett, R.J.; Jain, L.C. (Eds.), 2012, Sustainability in Energy and Buildings. Proceedings of the 3rd International Conference on Sustainability in Energy and Buildings (SEB´11) Series: Smart Innovation, Systems and Technologies, Vol. 12, Springer Berlin Heidelberg, p. 45-60. [citation][year=2010]de Figueiredo, A. D. (2010). Learning contexts: A blueprint for research. Interactive Educational Multimedia, (11), 127-139. [citation][year=2009]Afonso, A. P. V. P. (2009). A gestão das comunidades de aprendizagem enquanto geradoras de contextos de aprendizagem (um estudo de caso). [citation][year=2006]Cunha, P. R. and Figueiredo, A. D. , "Strengthening Content with Context: Experience with Alternative Ways of Learning", in Proc. of the International Conference on Engineering Education (ICEE), International Conference on Engineering Education (ICEE), San Juan, USA, July 2006 [citation][year=2005]Afonso, A. V. , "Communities as Context Providers for Web-Based Learning", in Managing Learning in Virtual settings: The Role of Context, Information Science Publishing (Idea Group), ISBN 1-59140-488-6, 1-59140-489-4, 1-59140-490-8, October 2005, 135-163 [citation][year=2005]Figueiredo, A. D. , "Learning Contexts: a Blueprint for Research", Interactive Educational Multimedia, pp. 127-139, October 2005 [citation][year=2003]Ferreira, D. J. A. G. A. (2003). E-PORTFOLIO (Doctoral dissertation, Universidade de Coimbra). [citation][year=2003]Soeiro, D. M. (2003) "e-Portfolio: aprendizagem e Avaliação Partilhadas em e-Learning", M.Sc. Thesis, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Coimbra. [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Models for the Development of Learning Contexts: managing learning and knowledge in virtual environments through learning communities.", in Computers in Education, vol. II, 2002 [citation][year=2017]Hernández, J. B., Chalela, S., Arias, J. V., & Arias, A. V. (2017). Research Trends in the Study of ICT Based Learning Communities: A Bibliometric Analysis. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1539-1562. [citation][year=2009]Afonso, A. P. V. P. (2009). A gestão das comunidades de aprendizagem enquanto geradoras de contextos de aprendizagem (um estudo de caso). [citation][year=2009]Põldoja, H., Leinonen, T., Väljataga, T., Ellonen, A. & Priha, M. (2009). Progressive Inquiry Learning Object Templates (PILOT). In Duval, E., Ternier, S. & Assche, F.V. . (2009). Learning Objects in Context. AACE. (pp.103-112) [citation][year=2007]Chiu, Chao-Lin. (2007). Constructing the Knowledge Map of Virtual Communities using the Content Analysis. Master's Thesis Information Management. Lai-Hei Lee - advisor (language: chinese). URL: http://203.64.120.207/ETD-db/ETD-search/view_etd?URN=etd-0711108-001019 [citation][year=2006]Põldoja, H., Leinonen, T., Väljataga, T., Ellonen, A. & Priha, M. (2006). Progressive Inquiry Learning Object Templates (PILOT). International Journal on E-Learning. 5 (1), pp. 103-111. Chesapeake, VA: AACE. http://www.editlib.org/fuseaction=Reader.NoAccess&paper_id=21756 2001(2 publications) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Models for the Management of Knowledge in Educational Sites.", in Managing Information Technology in a Global Economy, 2001 [citation][year=2010]de Figueiredo, A. D. (2010). Learning contexts: A blueprint for research. Interactive Educational Multimedia, (11), 127-139. [citation][year=2009]Afonso, A. P. V. P. (2009). A gestão das comunidades de aprendizagem enquanto geradoras de contextos de aprendizagem (um estudo de caso). [citation][year=2009]Afonso, A. P. V. P. (2009). A gestão das comunidades de aprendizagem enquanto geradoras de contextos de aprendizagem (um estudo de caso). [citation][year=2006]Afonso, A. V. , "Communities as Context Providers for Web-Based Learning", in Managing Learning in Virtual settings: The Role of Context, Information Science Publishing (Idea Group), ISBN 1-59140-488-6, 1-59140-489-4, 1-59140-490-8, October 2005 [citation][year=2005]Figueiredo, A. D. , "Learning Contexts: a Blueprint for Research", Interactive Educational Multimedia, pp. 127-139, October 2005 [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Comunidades de aprendizagem: um modelo para a gestão da aprendizagem.", in Challenges 2001 / Desafíos 2001, 2001 [citation][year=2015]Souza, Ana Suely Coelho de (2015). Ressignificando práticas de leitura e escrita de alunos do 9º ano da rede pública: IFRN em foco. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-graduação em Letras - Profletras) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. [citation][year=2015]Oliveira, Sónia de Jesus Frita de (2015). Supervisão pedagógica : impacto no desenvolvimento profissional dos educadores de infância. Dissertação apresentada para a obtenção do grau de mestre na área de supervisão pedagógica. Instituto Politécnico de Santarém. http://hdl.handle.net/10400.15/1832 [citation][year=2013]Moreira, J. A., & Monteiro, A. (2013). Blended learning: uma estratégia dinâmica ao serviço da educação. [citation][year=2013]Catela, H. M. D. S. P. (2013). Comunidades de aprendizagem: a importância dos processos colaborativos de liderança. [citation][year=2013]das Graças Vieira, M., & de Brito, C. S. (2013). A Percepção dos Servidores Públicos da Escola de Administração Tritubária Quanto ao Uso do GECAP. Revista de Ciências da Administração, 1(1), 117-130. [citation][year=2013]BARROS SOBRINHO, O. F. (2013). Aspectos positivos e negativos do modelo de gestão do Programa Escola Aberta: segundo integrantes do programa em escola estadual de João Pessoa. Dissertação de Mestrado Gestão de Organizações Aprendentes, Universidade Federal da Paraíba. [citation][year=2012]Barbosa, T. D. S. (2012, November). Comunidades Virtuais e a Educação a Distância Inserções históricas e legais, avanços e possibilidades docente. In Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre (Vol. 2, No. 2). [edit] [citation][year=2012]Santos, I. B. D. A. (2012). Projetos de letramento na educação de jovens e adultos: o ensino da escrita em uma perspectiva emancipatória. [edit] [citation][year=2012]Figueiredo, M. J.. (2012).“Horas Europeias” Agentes, Conteúdos e Processos. Dissertação de Mestrado em Supervisão Pedagógica apresentada à Universidade Aberta. [citation][year=2012]Kleiman, A. B. (2012). O professor ea leitura: questões de formação. Remate de Males, 27(1). [citation][year=2012]Leitão, Mafalda Maria Gaudêncio Franco - A constituição e o funcionamento de uma comunidade de prática de professores em educação para o desenvolvimento sustentável (2012). [Em linha]. Lisboa : , 264 p. Tese de Doutoramento. Doutoramento em Ciências da Educação Especialidade em Metodologias de Ensino/Aprendizagem. Universidade Aberta de Lisboa. [citation][year=2012]BATISTA, Soledade de Jesus Veva. (2012). Perspetivas das educadoras de infância de uma instituição particular de solidariedade social sobre o contributo da colaboração para o seu desenvolvimento professional. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação, especialidade em Supervisão em Educação. INSTITUTO POLITÉCNICO DE LISBOA, ESCOLA SUPERIOR DE EDUCAÇÃO DE LISBOA. [citation][year=2012]Carneiro, S. F. B. & Szymanski, H. (2012). A contribuição da fenomenologia de Edith Stein para a compreensão de um projeto educativo que articula escola e bairro. Memorandum, 23, 70-92 [citation][year=2011] Cegonho, C. A.. (2011). Um processo de supervisão no jardim-de-infância: "olhares que se cruzam" - Um estudo de caso. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação, IPL. [citation][year=2011]BARBOSA, Telma da Silva (2011). Comunidades Virtuais e a Educação a Distância Inserções históricas e legais, avanços e possibilidades docente. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre do segundo semestre de 2011. V2, n2. http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/issue/view/172 [citation][year=2010]Cruz, M. G.. (2010). Interacções em comunidades de prática online e reflexividade docente : um estudo de caso envolvendo professores de ciências. Dissertação Mestrado em Ensino de Biologia e Geologia. Universidade de Aveiro. [citation][year=2010]Bottentuit Junior, J. (2010). Concepção, Avaliação e Dinamização de um Portal Educacional de WebQuests em Língua Portuguesa. Tese de Doutoramento. Braga: Universidade do Minho. [citation][year=2009]Catela, M.. (2009). Avaliação Online - Novos espaços de partilha de saberes comunidades de aprendizagem. Challenges 2009. pp. 1713-1725. available at: http://www.pgsimoes.net/Biblioteca/Challenges/Challenges_2009/ava_onl/ao_003.pdf [citation][year=2009]Rafael Gué Martini.(2009). Educação e comunicação em ambiente associativo: website como um dispositivo de educomunicação.Dissertação de Mestrado em Educação (linha de pesquisa Educação, Comunicação, Tecnologia).Universidade do estado de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação,Florianópolis, Brasil. [citation][year=2009]Piedade, J.. (2009). COMUNIDADES DE PRÁTICA COMO ESTRATÉGIA PARA A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E DA APRENDIZAGEM COLETIVA: O CASO DO BAIRRO CERCADINHO NO ENTORNO DO RIO VERDE. Mestrado Acadêmico em Organizações e Desenvolvimento, FAE Centro Universitário, Brasil. [citation][year=2008] Laranjeiro, J. B.. (2008). Contributos para a Análise e Caracterização de Interacções em Fóruns de Discussão Online. Dissertação submetida para a obtenção do grau de Mestre em Educação Multimédia, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (orientação de Professor Doutor Álvaro Reis Figueira (orientador) & Professora Doutora Luísa Aires (co-orientadora)). (pp. 199). URL: http://www.fc.up.pt/fcup/contactos/teses/t_050370107.pdf [citation][year=2008]Pereira, T. S. (2008). AVALIACAO FORMATIVA E APRENDIZAGEM DA LÍNGUA PORTUGUESA NO CONTEXTO DE UMA COMUNIDADE VIRTUAL DE APRENDIZAGEM. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação (Área de Especialização: Tecnologias Educativas).Faculdade de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. [citation][year=2008]Leme, P.. (2008). Formação e atuação de educadores ambientais: análise de um processo educativo na universidade. Tese de Doutoramento em Educação.Universidade federal de São carlos, Brasil [citation][year=2008]Cardoso, A. & Burnham, T. (2008). Uma breve retrospectiva para compreender a abordagem cognitiva das emoções: revisão de literatura. INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO:teoria & práticaPorto Alegre, v.10, n.1, jan./jun. 2007. ISSN 1516-084X [citation][year=2008]Laranjeiro, J. B. (2008). Contributos para a Análise e Caracterização de Interacções em Fóruns de Dis-cussão Online. Tese de Mestrado. Porto, Portugal: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. [citation][year=2008]Froes T, Cardoso A. Práticas Pedagógicas utilizando um Ambiente Virtual de Aprendizagem para Construção Colaborativa do Conhecimento. Rev Ciênc Info 2008;9(2):2, Disponível em: [citation][year=2008]TINOCO, Glícia M. A. de M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna. Tese (doutorado). IEL: Unicamp, Campinas, SP, 2008 [citation][year=2007]Seco, C. M.. (2007). AS TECNOLOGIAS DA INFORMAÿÿO E DA COMUNICAÿÿO AO SERVIÿO DO AGRUPAMENTO DE ESCOLAS: CONTRIBUTO PARA A LIGAÿÿO E COESÿO DAS ESCOLAS ASSOCIADAS. Dissertação de Mestrado apresentada à Universidade Católica Portuguesa. Porto, Portugal. URL: http://hdl.handle.net/2386/108 [citation][year=2007]PEREIRA, T. (2007). Construção de uma CVA e utilização de Blogs num processo de aprendizagem da Língua Portuguesa. In J. Lagarto, Na rota da sociedade do conhecimento – As TIC na escola. Lisboa: Universidade Católica Editora. [citation][year=2007]Cardoso, A.. & Burham, T.. (2007). Construção do Conhecimento em Sala de Aula Mediada por um Ambiente Virtual de Aprendizagem. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. [citation][year=2007]Abrantes, D. L.. (2007). Uso das comunidades virtuais no ensino secundário, O : o caso do "Palco Virtual" ESEN-Net. Dissertação de Mestrado em Gestão da Informação. Universidade de Aveiro. [citation][year=2007]CARDOSO, Antônio Luiz Mattos de Souza; BURNHAM,Teresina Fróes . Construção colaborativa do conhecimentocom objetos de aprendizagem em um ambiente virtual deaprendizagem. Informática na Educação: teoria & prática,Porto Alegre, v.10, n.1, p.75-86, jan./jun. 2007. [citation][year=2006]Costa, J.. (2006). Criatividade: definição, utensílio e aplicabilidade: adequação e utilização de técnicas no contexto da EAD. Dissertação de Mestrado em Multimédia em Educação. Universidade de Aveiro [citation][year=2006]- Pereira, T.S.. (2006). Construção de uma CVA e utilização de Blogs num processo de aprendizagem da Língua Portuguesa. Jornadas Pedagógicas do Mestrado de Informática Educacional "Na rota da Sociedade do Conhecimento: as Tecnologias na Escola?, Setembro de 2006, Lisboa-Portugal. URL: http://arquivostese.no.sapo.pt/Comunic_Blogs_TPombo_vfinal.pdf [citation][year=2006]- Santos, Maria Idalina Lourido Figueiredo dos .(2006). A Escola Virtual na Aprendizagem e no Ensino da Matemática: Um Estudo de Caso no 12º ano. Dissertação de Mestrado em Educação, Área de Especialização em Tecnologia Educativa (orientação de Doutora Ana Amélia Amorim Carvalho). Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho. (pp. 292). URL: http://www.observatorio.org.pt/filesobservatorio/pdf/teseescolavirtual.pdf [citation][year=2006]- Novello, Tanise Paula. (2006). INVESTIGANDO AS INTERAÿÿES DAS PROFESSORAS NO AMBIENTE VIRTUAL MATHEMOLHES. Dissertação apresentada como requisito parcial à obtenção do Grau de Mestre ao Programa de Pós- graduação em Educação Ambiental, da Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG). (Orientação de Doutora Débora Pereira Laurino) (pp. 99). URL: http://bdtd.furg.br/tde_arquivos/5/TDE-2007-11-05T153551Z-64/Publico/Dissertacao.pdf [citation][year=2006]Ana Paula Varela P. Afonso , "Communities as Context Providers for Web-Based Learning", in Managing Learning in Virtual settings: The Role of Context, pp. 142-163, 2006 [citation][year=2005]Machado, M. J. (2005) A Internet como meio facilitador da formação de professores ao longo da vida., Challenges 2005, Braga, Maio de 2005. Disponível em http://www.nonio.uminho.pt/challenges/05comunicacoes/Tema2/06MariaMachado.pdf [citation][year=2005]Ribeiro, O. & Pereira, P.. (2005). AS TIC NA REORGANIZAÇÁO DA ESCOLA E DO CURRÍCULO. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. 4/2005, 5-38 [citation][year=2003]Machado, M. J. (2003). A Internet como meio facilitador da formação de professores aolongo da vida. Paper presented at the Challenges 2003 - 5º SIIE, Braga. [citation][year=2003]Machado, M. J. (2003). A Internet como meio facilitador da formação de professores ao longo da vida. Paper presented at the Challenges 2003 - 5º SIIE, Braga. [citation][year=2002]Bonilla, M. H. (2002). Escola aprendente: desafios e possibilidades postos no contexto da sociedade do conhecimento. Tese de Doutoramento em Educação Universidade Federal da Bahia, Brasil. 2000(2 publications) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Recommendations for the conception of web-based educational servers.", in Web-Based Learning Environments, 2000 [publication]Ana Paula Varela P. Afonso and Figueiredo, A. D. , "Web-based learning and the role of context", in International Workshop on Advanced Learning Technologies,­ IWALT, 2000 [citation][year=2003]Sridharan B. & Kinshuk (2003). Integrating Constructivist Learning Paradigm and Knowledge Management Principles. In K. T. Lee & K. Mitchell (Eds.) Proceedings of the International Conference on Computers in Education 2003 (December 2-5, 2003, Hong Kong), Norfolk, VA, USA: AACE, 982-989 (ISBN 1-880094-51-7) [citation][year=2002]Cristea, P. (2000). "Adaptation to Nonstationary Environments - Learning and Evolution " , Proceedings IWALT 2000. 1999(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso and Figueiredo, A. D. , "Considerations for the Management of Learning in Virtual Settings", 1999 1996(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Contributos Pedagógicos para a Formação Profissional.", in 1º Congresso das Licenciaturas em Ciências da Educação: Ciências da Educação: profissões e espaços sociais, 1996 Book Chapters 2016(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "A Gestão Contextual do “Não-Lugar”: geração e gestão de comunidades virtuais (de aprendizagem)", in Educação a Distância: interação entre sujeitos, plataformas e dispositivos, vol. 1, pp. 111-140, 2016 2006(2 publications) [publication]Figueiredo, A. D. and Ana Paula Varela P. Afonso , "Context and Learning: A Philosophical Framework", in Managing Learning in Virtual settings: The Role of Context, pp. 1-23, 2006 [citation][year=2017]Uyal, B.; Yel, E. & Korhan, O.. (2017). Impact of Traditional Education and Tablet-Assisted Education on Students: A Comparative Analysis. EURASIA J. Math., Sci Tech. Ed 2017;13(11):7205–7213 ; Online publish date: 2017-10-24 Publish date: 2017-10-24 DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/79045 [edit] [citation][year=2017]Marçal, E., de Castro, R. M., y Viana, W. (2017). Mobile Learning em aulas de campo: um estudo de caso em Geologia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), pp. 315-336. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.17711 [citation][year=2015]Montrieux, Hannelore, et al. "Teaching and Learning with Mobile Technology: A Qualitative Explorative Study about the Introduction of Tablet Devices in Secondary Education." PloS one 10.12 (2015): e0144008. [citation][year=2015]Ferreira, E., Ponte, C., Silva, M. J., & Azevedo, C. (2015). Mind the Gap: Digital Practices and School. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence (IJDLDC), 6(3), 16-32. doi:10.4018/IJDLDC.2015070102 [citation][year=2015]Fung, J. Y. (2015). Exploring the self-regulated learning strategies of mathematically gifted students in an online context. [citation][year=2014]Jorge, N., Francisco, M., Rodrigues, C., Cadima, R. (2014) Formação de professores para o EaD: caso IPLeiria, Tecnologias da Informação em Educação, Indagatio Didactica, vol. 6(1), fevereiro 2014, ISSN: 1647-3582 [citation][year=2014]Hung, Nguyen Manh. (2014). Using Ideas from Connectivism for Designing New Learning Models in Vietnam. International Journal of Information and Education Technology, Vol. 4, No. 1, February 2014 [citation][year=2014]J. A. Valente, & Almeida, M. E. B. (2014). Narrativas Digitais e o Estudo de Contextos de Aprendizagem. UniRede, 1(1), 32–50. [citation][year=2014]Martins Filho, V., and Fialho, F. A. P. (2014). Design de experiência educacional. Novas abordagens no design de objetos educacionais. Atas do XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, ESUD 2014, Florianópolis/SC, UNIREDE. [citation][year=2013]HARRIS, J.; NORRIS, G.; MCCONNELL, G. Strathprints Institutional Repository. Higher Education, 2013, 2013: 06-13. [citation][year=2013]HARRIS, Lisa, et al. Curriculum innovation: living and working on the web. 2013. [citation][year=2013]Rodrigues, C., Francisco, M., Jorge, N., Costa, R. (2013). Ensino a Distância no Instituto Politécnico de Leiria. Cadernos de Pedagogia no Ensino Superior, CINEP, V. 23, pp. 23-37. [citation][year=2013]Ferreira, J. B.; Klein, A. Z.; Freitas, A. & Schlemmer, E.. (2013). Mobile Learning: Definition, Uses and Challenges, in Laura A. Wankel, Patrick Blessinger (ed.) Increasing Student Engagement and Retention Using Mobile Applications: Smartphones, Skype and Texting Technologies (Cutting-edge Technologies in Higher Education, Volume 6), Emerald Group Publishing Limited, pp.47-82 [citation][year=2013]Nouri, J.; Cerrato-Pargman, T. & Zetali, K.. (2013). Mobile Inquiry-Based Learning. Human-Computer Interaction. Applications and Services, Lecture Notes in Computer Science Volume 8005, 2013, pp 464-473 [citation][year=2013]Harris, L., Costa, C., Harvey, F., & Earl, G.. (2013). Curriculum Innovation: Living and Working on the Web. Available from: https://pure.strath.ac.uk/portal/files/23346360/CurriculumInnovation_Finalversion.pdf [citation][year=2013]Loureiro, M., Bettencourt, T., y De Souza, F. (Dic. 2013) Alargando os espaços de aprendizagem na formação inicial de professores em regime de blended learning. Revista academia y virtualidad. 6(2) PP.11-23 [citation][year=2013]Loureiro, M., Bettencourt, T., y De Souza, F. (Dic. 2013) Alargando os espaços de aprendizagem na formação inicial de professores em regime de blended learning. Revista academia y virtualidad. 6(2) PP.11-23 [citation][year=2013]Nouri, J., Zetali, K, Cerrato-Pargman, T. (2013). Multiple effects of collaborative mobile inquiry-based learning. CSCL 2013. Wisconsin, 2013. [citation][year=2012]STEEL, Caroline; ANDREWS, Trish. Re-imagining teaching for technology-enriched learning spaces: An academic development model. In Mike Keppell, Kay Souter, Matthew Riddle (Eds.). Physical and virtual learning spaces in higher education: Concepts for the modern learning environment, IGP, 2012, 242-265. [citation][year=2012]NOURI, Jalal. A theoretical grounding of learning mathematics in authentic real-world contexts supported by mobile technology. In: IADIS International Conference Mobile Learning 2012. IADIS, 2012. [citation][year=2012]Steel, C. & Andrews, A.. (2012). Re-imagining teaching for technology-enriched learning spaces: An academic development model. In M. Keppell, K. Souter, & M. Riddle (Eds.), Physical and virtual learning spaces in higher education: Concepts for the modern learning (pp. 242-265). Hershey, PA: Information Science Reference [citation][year=2011]Gao, S.. (2011). Teacher Development for English Language Teaching in China: Based on English Language Teachers' Beliefs and Practices in New Zealand. PhD Thesis in Philosophy (Doctor of Philosophy (PhD) ), University of Waikato, New Zeland. [citation][year=2011]A. Ramos (2011) ICT IN EDUCATION – THE TECHNO-MICROSYSTEM IN THE CONTEXT OF BRONFENBRENNER’S ECOLOGICAL THEORY, EDULEARN11 Proceedings, p. 3790. [citation][year=2010]Costa, C. (2010). Lifelong learning in Web 2.0 environments. International Journal of Technology Enhanced Learning. 2 (3)pp. 275-284. [citation][year=2010]Alves, P.. (2010). Advances in Artificial Intelligence to Model Student-Centred VLEs, Advances in Learning Processes, Mary Beth Rosson (Ed.), ISBN: 978-953-7619-56-5, InTech, Available from: http://www.intechopen.com/books/advances-in-learning-processes/advances-in-artificial-intelligence-to-model-student-centred-vles [citation][year=2010]Jorge, Nelson; Lina, Morgado - Contextos de aprendizagem 2.0: a utilização de ferramentas Web 2.0 para uma aprendizagem em contexto. "Revista IberoAmericana de Informatica Educativa". ISSN 1699-4574. Nº 12 (Julio-Diciemb. 2010), p. 3-13 [citation][year=2010]Torre, Sandra Castro da. (2010). A colaboração em ambientes virtuais de aprendizagem. Trabalho de Projecto de Mestrado em Gestão de Sistemas de e-Learning. http://hdl.handle.net/10362/5304 [citation][year=2010]Reis, P. & Raimundo, M.J. (2010) Interacção e Presença Social em Ambientes Virtuais de Aprendizagem, in Proença, P., Pinheiro, C., & Sebastião, F. (Eds.), A Formação On-line: Conceito e Potencialidades, 22º Congresso Internacional Bibliotecas Escolares e a Web 2.0, Rede de Bibliotecas Escolares, pp. 24-25. [citation][year=2009]Dias, V. M. P. (2009). Realidade Virtual na Aprendizagem de Conceitos Matemáticos : Aplicações 3D na Geometria. Dissertação de Mestrado em Comunicação Educacional Multimédia. Lisboa: Universidade Aberta. [citation][year=2009]Jorge, N. R. (2009). Contextos de Aprendizagem 2.0: A Utilização de Ferramentas Web 2.0 para uma Aprendizagem em Contexto. Dissertação de Mestrado em Pedagogia do E-Learning. Lisboa: Universidade Aberta. [citation][year=2009]Silva, M. J., Gomes, C. A., Lopes, J. C., Marcelino, M. J., Gouveia, C., Fonseca, Alexandra, Pestana, B. 2009. Adding Space and Senses to Mobile World Exploration. In Mobile Technology for Children: Designing for Interaction and Learning, A. Druin, Ed. Morgan Kaufmann, Boston, 147--169 [citation][year=2009]Cação, O. S. A.. (2009). Construção de comunidades virtuais com o Second Life. Dissertação no âmbito do Mestrado em Multimédia em Educação. Aveiro: Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/1392 [citation][year=2009]Alves, Paulo; Pires, José Adriano; Amaral, Luís (2009) - The role of learning styles in intelligent tutoring systems. In International Conference on Computer Supported Education. Lisboa. p.315-320. ISBN 978-989-8111-82-1 . http://hdl.handle.net/10198/1935 [citation][year=2009]Ferreira, Maria Eduarda Pereira da Costa. (2009). Jovens, telemóveis e escola. Dissertação no âmbito do Mestrado em Gestão de Sistemas de e-Learning. Universidade Nova de Lisboa. http://hdl.handle.net/10362/3368 [citation][year=2009]Maria João Silva, Cristina Azevedo Gomes, Bruno Pestana, João Correia Lopes, Maria José Marcelino, Cristina Gouveia and Alexandra Fonseca, Chapter 8 - Adding Space and Senses to Mobile World Exploration, In Mobile Technology for Children, edited by Allison Druin, Morgan Kaufmann, Boston, 2009, Pages 147-169, ISBN 9780123749000, http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-374900-0.00008-9. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123749000000089) [citation][year=2008]Jorge, N. & Morgado, L. (2008). Design da utilização da Web 2.0 como aprendizagem em contexto num curso formal de pós-graduação. Encontro Web 2.0, 10 de Outubro de 2008, Braga: Universidade do Minho. [citation][year=2008]Alves, P. (2008). Agentes tutor e estilos de aprendizagem em ambientes adaptativos. Proc. Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje. III.- Cáceres, 2008. p. 71-81. Vol. 5. [citation][year=2008]Kawachi, P. (2008). Improved Quality of e-Learning at Lower Cost. Proceeding 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education, Boston: Springer, pp. 367-372. [citation][year=2008]Dettori, G. & Morselli, F. (2008). Accessing Knowledge through Narrative Context. In "Learning to Live in the Knowledge Society" (IFIP International Federation for Information Processing Series, V. 281). Boston: Springer Boston. 253-260. [citation][year=2008]Mendes, C. A. G. S. (2008). Learning Communities: Designing for Learning to Cope with Complexity. M. Sc. Thesis. Lisboa: Instituto Superior Técnico, Universidade Técnica de Lisboa. Out. 2008. [citation][year=2008]Pedrosa, R.; Valente, J.; Rocha, F. Carvalho, A. A. (2008). Contextual Online Learning Model: A Proposal. In António José Mendes, Isabel Pereira & Rogério Costa (Eds.). (2008). Computers and Education Towards Educational Change and Innovation. London: Springer London. 103-114. [citation][year=2008]Dias de Figueiredo, A. (2008). Sustainability of E-Collaboration. In N. Kock (Ed.), Encyclopedia of E-Collaboration (pp. 596-601). Hershey, PA: Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-59904-000-4.ch090 [citation][year=2007]Alves, P. A. V. (2007) E-Generation: Especificação de uma Arquitectura para Intranets Educacionais Baseadas em Agentes. Tese de Doutoramento. Guimarães: Universidade do Minho, Escola de Engenharia. [citation][year=2007]Costa, C.I.M. (2007) Webheahds in Action: o Currículo numa Comunidade de Prática " um Estudo de Caso, M.Sc. Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Lisbon. [citation][year=2007]Day, David and Lloyd, Margaret M. (2007) Affordances of Online Technologies: More than the Properties of the Technology. Australian Educational Computing, 22(2).17-21. [citation][year=2007]Moura Filho, C. O. (2007). MDEduc: Conceiving and Implementinga Language-Oriented Approach for the Design of Automated Learning Scenarios. Thèse de Doctorat. Lille: Université des Sciences et Technologies de Lille. [citation][year=2007]Gomes, C.A., Marcelino, M.J., Silva, M.J., and Lima, F. (2007) . "A Learning Evaluation Framework to Support the SchoolSenses@Internet Project?. Proc. &th; IASTED International Conference on Web-Based Education, March 14-16, 2007. [citation][year=2007]Kawachi, P. (2007). Improved Quality of e-Learning at Lower Cost. Proceeding of Computers and Advanced Technology in Education 2007 (CATE 2007), October 2007, Beijing, China. [citation][year=2007]Figueiredo, A., and de Cunha, P. 2007. “Action Research and Design in Information Systems: Two Faces of a Single Coin,” in Information Systems Action Research: An Applied View of Emerging Concepts and Methods, N. Kock (ed.), New York: Springer, pp. 61-96. [citation][year=2007]Pedrosa, I., and Sousa, C. (2007). The Actor-Network Theory and Moodle in a High School Community: A Strategical Tool and a Life-Long Learning Approach. Proc. IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2007). [citation][year=2007]Figueiredo, A., (2007). Sustainability of e-Collaboration. The Encyclopedia of e-Collaboration, Publisher: IGI Global, Editors: Ned Kock (Ed, Hershey PA: Information Science Reference ; IGI Global, pp.596-601 DOI: 10.4018/978-1-59904-000-4.ch090 [citation][year=2007]Gomes, M.C.A. and Gomes, M.C.A. and Marcelino, M.J.P. and Lima, F. and Silva, M.J.D. , "A Learning Evaluation Framework to Support the Schoolsenses@Internet Project", 2007 [citation][year=2005]Figueiredo, A. D.. (2005). Learning Contexts: a Blueprint for Research. Interactive Educational Multimedia, Number 11 (October 2005), pp. 127-139. URL: http://www.ub.es/multimedia/iem [citation][year=2005]Pedrosa, R.; Valente, J.; Rocha, F. & Carvalho, A.. (2005). Modelo de Aprendizagem Contextual Online: uma proposta. VII Simpósio Internacional de Informática Educativa " SIIE05, Leiria-Portugal, 16-18 November, 2005 (Conference) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Communities as Context Providers for Web-Based Learning", in Managing Learning in Virtual settings: The Role of Context, pp. 142-163, 2006 [citation][year=2013]Hiu-fai Lau , Kung-wong Lau , Chi-wai Kan (2013). The Future of Virtual Environments: The Development of Virtual Technology. Computer Science and Information Technology, 1 , 41 - 50. doi: 10.13189/csit.2013.010105. [citation][year=2011]Gao, S.. (2011). Teacher Development for English Language Teaching in China: Based on English Language Teachers' Beliefs and Practices in New Zealand. PhD Thesis in Philosophy (Doctor of Philosophy (PhD) ), University of Waikato, New Zeland. [citation][year=2011]Susana Henriques. (2011). Educação Social, literacia digital e cidadania: contributos metodológicos. Revista Animação e Educação. Universidade Aberta. Portugal [citation][year=2009]MacDonald, C. J. & Thompson, T.L.. (2009). A Case Study Exploring Quality Standards for Quality E-Learning. In Patricia Rogers & Caroline Howard(Eds.). (2009). "Encyclopedia of Distance Learning" (pp. 232-240). Hershey, PA: Idea Group Inc (IGI). [citation][year=2009]Strijbos, J., Ochoa, T. A., Sluijsmans, D. M., Segers, M. S., & Tillema, H. H. (2009). Fostering Interactivity through Formative Peer Assessment in (Web-Based) Collaborative Learning Environments. In C. Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos (Eds.), Cognitive and Emotional Processes in Web-Based Education: Integrating Human Factors and Personalization (pp. 375-395). doi:10.4018/978-1-60566-392-0.ch018 [citation][year=2009]Billingsley, W. & Robinson, P.. (2009). Intelligent Books: Combining Reactive Learning Exercises with Extensible and Adaptive Content in an Open-Access Web Application. In C. Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos (Eds.), Cognitive and Emotional Processes in Web-Based Education: Integrating Human Factors and Personalization (pp. 229-244). doi:10.4018/978-1-60566-392-0.ch018 [citation][year=2008]Thompson, T.L.. (2008). The Virtual Classroom @ Work. In Pavel Zemliansky & Kirk St Amant (Eds.). (2008). "Handbook of Research on Virtual Workplaces and the New Nature of Business Practices" (pp. 272-288). Hershey, PA: Idea Group Inc (IGI). [citation][year=2008]Dettori, G.. (2008). Improving Web-Based Learning by Means of Narrative. In "Hybrid Learning and Education" (pp. 115-124). Heidelberg: Springer Berlin. [citation][year=2007]Silva, S. (2007) "Sociabilidades juvenis on-line.". In Aires, L., Azevedo, J., Gaspar, I., Teixiera, A. (Eds.), Coumnidades Virtuais de Aprendizagem e Identidades no Ensino Superior, Projecto @prende.com, Lisboa: Universidade Aberta. ISBN 978-972-674-406-2. [citation][year=2007]Ziden, Azidah Abu. (2007). PERSONAL LEARNING IN ONLINE DISCUSSIONS. Thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy. University of Canterbury, New Zealand. (pp. 241). URL: http://digital-library.canterbury.ac.nz/data/collection3/etd/adt-NZCU20080527.152140/02whole.pdf [citation][year=2007]Thompson, T.L.; Kelland, J. K. & Lawlor, C. G.. (2007). Shifting Boundaries: Community in a Blended e-Learning Experience. Adult Education Research Conference, 2007. Available online: http://www.adulterc.org/Proceedings/2007/Proceedings/Thompson_etal.pdf [citation][year=2007]Thompson, T. L. (2007). THE MANY FACES OF ONLINE COMMUNITY: SHAPED BY DIFFERENT LANDSCAPES. IADIS International Conference on Web Based Communities. 1998(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Cultural and National Identity in Education.", in Cultural and National Identity in Education, pp. 71-82, 1998 PhD Theses 2009(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "A GESTÃO DAS COMUNIDADES DE APRENDIZAGEM ENQUANTO GERADORAS DE CONTEXTOS DE APRENDIZAGEM (UM ESTUDO DE CASO)", 2009 [citation][year=2014]M. J. Macário, C. M. Sá & A. Moreira. (2014). Trabalho colaborativo em fóruns de discussão online:lugares de encontro na formação inicial de professores. Investigar em Educação -II ª Série, Número 2, 2014, 123-138 [citation][year=2013]Costa, Cristina M. Chuva. (2013). BIZ2BIS: a socio-technical approach to design inter-organizational business models and their underlying information systems. Tese de Doutoramento em Engenharia Informática, Departamento de Engenharia Informática, Universidade de Coimbra. [citation][year=2013]J. Viana. (2013). Currículo em contextos informais online. Atas do XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2013; pp. 6667-6680. ISBN: 978-989-8525-22-2 DOI: 10.13140/2.1.1846.8163 [citation][year=2013]Lima, R. M. (2013). Dinâmicas de MOODLiz@ção num agrupamento de escolas de Matosinhos: o caso do agrupamento vertical de escolas de Leça da Palmeira/Santa Cruz do Bispo. Dissertação de Doutoramento. Universidade de Aveiro. http://hdl.handle.net/10773/11339 [citation][year=2012]Romero, B. (2012). QREN TV COM Sumário das Jornadas de Discussão - Intermédia 1 0. TV. COMmunity | Entidade Promotora: Parceiros: Projecto em curso com o apoio de: 06-08-2012 Sumário das jornadas de discussão. URL: http://pt.calameo.com/read/001552210d6e394d35d2f [citation][year=2012]Rosa, C. e Neves, S. (2012). Gestão de Comunidades de Aprendizagem Online. In Blog da UC de Gestão de Comunidades de Aprendizagem Online. http://gcoa-online.blogs.ua.sapo.pt/14472.html [citation][year=2012]Romero, Barbara (2012). QREN TV COM Sumário das Jornadas de Discussão - Intermédia 1 . TV Community – Sumário das Jornadas de Comunicação (2012). http://content.yudu.com/Library/A22jab/TVCOMSumriodasJornad/resources/31.htm [citation][year=2012]TV.?COMmunity | Fórum?sobre o projecto?TV.?COMmunity?Pontos de reflexão e discussão sobre a importância e evolução das tecnologias RIA, vídeo?e comunicação (2012). http:/www.calameo.com/books/001552210d6e394d35d2f [citation][year=2011]Maria da Costa Potes Franco Barroso Santa-Clara Barbas. (2011). Sumário da Lição de Síntese para Obtenção da Agregação em Educação na especialidade de ensino a distância e eLearning “e.raízes_redes”: eixos |arquiteturas |contextos. Universidade Aberta. Portugal MSc Theses 2000(1 publication) [publication]Ana Paula Varela P. Afonso , "Modelos para a gestão da aprendizagem em ambientes virtuais", 2000 [citation][year=2013]Jesus, A., Gomes, M. J., & Cruz, A. (2013). Case based learning digital: estratégias de avaliação e colaboração online. Indagatio Didactica, 5(3) 126–141. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2528/2396 [citation][year=2008]Gonçalves, S., Soeiro, D. and Silva, S. (eds) (2008) "Pedagogia no ensino superior", Escola Superior de Educação de Coimbra, ISSN: 1647-032X. [citation][year=2006]CORREIA, S.; LENCASTRE, E. R. Comparação de Ambientes Virtuais deAprendizagem: estratégias de avaliação. Distance Learning Conference & Workshop 2006. [citation][year=2002]Paulo Rupino Da Cunha and Antonio Dias de Figueiredo, 2002, Using Case Studies for Knowledge Creation in the Classroom,Proceedings of International Conference on Engineering Education August 18–21, 2002 Tech Report 2014(1 publication) [publication]Licinio Roque and Pereira, L.L. and Craveirinha, R. and Ana Paula Varela P. Afonso , "Actas da “Videojogos2013” Conferência de Ciências e Artes dos Videojogos", 2014 [citation][year=2014]Carvalho, F. D., Orvalho, V., & Morgado, L. (2014). Motion capture: aplicações e-health e wellbeing. Saber & Fazer Telecomunicações, (01/12/2014), 270-275. 2004(1 publication) [publication]Figueiredo, A. D. and Ana Paula Varela P. Afonso and Ferreira, A.M. , "Relatório de Avaliação do Programa de Acompanhamento da Utilização Educativa da Internet nas Escolas Públicas do 1º Ciclo do Ensino Básico", 2004 [citation][year=2015]Ribeiro, F., Almeida, P., & Vieira, R. M. desenvolvimento de Atividades multimédia de ciências no ensino básico. IPCE, 347. [citation][year=2013]Catela, H. M. D. S. P. (2013). Comunidades de aprendizagem: a importância dos processos colaborativos de liderança. [citation][year=2012]Batista, Sílvia Susana Machado. (2012). O uso do computador portátil da iniciativa e.escola por alunos do 3º ciclo. Dissertação de mestrado em Ciências da Educação (área de especialização em Tecnologia Educativa). Universidade do Minho [citation][year=2011]Pereira, L. M. G. (2011) Conceções de Literacia Digital nas Politicas Públicas, Ph.D. Thesis, University of Minho. [citation][year=2010]Moderno, M. C. S. (2010). A integraçao das tecnologias da imagem na comunicaçao educativa-contributos para a mudança: uma experiência no âmbito do ensino. [citation][year=2009]Moderno, Maria Cláudia Simões. (2009). A integraçao das tecnologias da imagem na comunicaçao educativa - contributos para a mudança: uma experiência no âmbito do ensino. Tese de Doutoramento, Universidad de Salamanca. [citation][year=2008]MOREIRA, A. (2008). PAUIE, Internet@eb1 e CBTIC@EB1: a distância de um ano. In Educação, Formação & Tecnologias; vol.1(1), pp.37-46. Disponível em http://eft.educom.pt [citation][year=2006]Rodrigues, M. R.. (2006). Internet@eb1: estudo de impacte num agrupamento de Setúbal.Dissertação de Mestrado em Multimédia em Educação. Universidade de Aveiro. [citation][year=2006]Fornelos, L. P.. (2006). A internet na sala de aula de matemática: um estudo de caso no 6º ano de escolaridade. Mestrado em Estudos da Criança. Universidade do Minho [citation][year=2005]Freitas, J. C., Vieira, A., Pedroso, J. V., Belchior, M., & Horta, M. J. (2005). “O mundo pula e avança – da uARTE.mct ao uARTE@EDUCOM”. In P. Dias & C. Varela de Freitas (Orgs.) Actas do Challenges 2005 - IV Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Braga: Centro de Competência Nónio Século XXI da Universidade do Minho, pp. 75-86.