CISUC

Learning Contexts: a Blueprint for Research

Authors

Abstract

Most research efforts in online learning tend to concentrate on the delivery of content
relegating to a lesser role the contexts, the activity-rich, interaction-rich and culturallyrich
learning environments that the use of technology is making possible and where new
principles and practices apply. We illustrate some of the threads of this emerging research
field: What are learning contexts? How do they interact with contents? How can they be
managed? What philosophical perspectives and social theories frame and support their
use? Can they be designed? How do they shape the platforms of the future?

Keywords

Actor Network Theory, assessment, community of practice, content, context,

Subject

Education & Learning

Journal

Interactive Educational Multimedia, pp. 127-139, October 2005

Cited by

Year 2014 : 1 citations

 Helena Pedrosa-de-Jesus, Aurora Moreira, Betina Lopes (2014). So much more than just a list: exploring the nature of critical questioning in undergraduate sciences. Research in Science and Technological Education, 04/2014 32(2).

Year 2013 : 3 citations

 Ferreira, J. B, Klein, A. Z., Freitas, A., & Schlemmer, E (1913) Mobile Learning: Definition, Uses and Challenges, in Wankel, L. A. (Eds.) Increasing Student Engagement and Retention Using Mobile Applications: Smartphone, Skype and Texting Technologies, Bingley, UK: Emerald Group Publishing, pp. 47-82.

 Cruz, J. A. S. (2013) “Ambientes de Aprendizagem com Cloud Computing: Uma Visão Sobre o Conceito e a Realidade Portuguesa no Ensino Secundário”. M.Sc. Thesis, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa.

 Chetty, D. (2013) "Connectivism: Probing Prospects for a Technology-Centered Pedagogical Transition in Religious Studies". Alternation Special Edition 10 (2013) 172 - 199, ISSN 1023-1757.

Year 2012 : 3 citations

 Luckin, R. & Weatherby, K. (2012). Online learning communities in context. International Journal of Web Based Communities. 8 (4). Inderscience. pp. 440-454.

 Ferreira, M. J. M. (2012). Intelligent classrooms and smart software: Teaching and learning in today’s university. Education and Information Technologies. 17(1). Springer. pp. 3-25.

 Ferreira, J. F. S. (2012). Modelo do Centro Naval de Ensino a Distância - Dicotomia dos Sistemas de Gestão da Informação e da Aprendizagem. Mestrado em Gestão de Sistemas de e-Learning. Lisboa: FCSH da Universidade Nova de Lisboa.

Year 2011 : 1 citations

 Silva, P. M. (2011). A Influência do Digital na Criação de Espaços de Aprendizagem de Alta Qualidade. Tese de Doutoramento. Universidade Fernando Pessoa.

Year 2010 : 2 citations

 Cruz, J. A. S. (2010). Utilização do fórum de discussão no ensino superior. Proc. I Encontro Internacional de TIC e Educação. Lisboa.

 Jorge, N. & Morgado, L. (2010). Contextos de aprendizagem 2.0: a utilização de ferramentas Web 2.0 para uma aprendizagem em contexto. Revista IberoAmericana de Informatica Educativa. 12. ADIE, Asociación para el Desarrollo de la Informática Educativa, pp. 3-13.

Year 2009 : 2 citations

 Jorge, N. R. (2009). Contextos de Aprendizagem 2.0 : a Utilização de Ferramentas Web 2.0 para uma Aprendizagem em Contexto. Dissertação de Mestrado. Universidade Aberta.

 Mendes, C. A. S. (2009). Learning Communities Designing for Learning to Cope with Complexity. Tese de Mestrado. IST, Universidade Técnica de Lisboa.

Year 2008 : 2 citations

 Morais, C., Miranda, L., & Dias, P. (2008). Formas de interacção em discussões online. Revista da FACED. Universidade Federal da Baía. 12:0, pp. 151-167.

 Gaudencio, F., Camilo, T., Silva, J.S., & Boavida, F. (2008). Sensitive learning: A new framework proposal in learning contexts. Proc. International Conference on Intelligent Environments. IEEE, pp. 1-7.

Year 2007 : 5 citations

 Kamsin, A. (2007). Computer Graphics Imaging and Visualisation New Advances CGIV. Computer Graphics, Imaging and Visualisation: New Advances, CGIV 2007, pp. 126-130.

 Barbosa, K. M. (2007). A apreciação artística como experiência estética: entre os nós da sacralização da arte e do artista.Revista FACED, Vol. 12, Nº 12.

 Costa, F. A. (2007). Tecnologias Educativas: Análise das Dissertações de Mestrado Realizadas em Portugal. Sísifo, Revista de Ciências da Educação, Nº 3, pp. 7-24.

 Morais, C. & Miranda, L. (2007). Interacções Mediadas pelas TIC no Contexto da Formação de Professores. Encontro Internacional Discurso, Metodologia e Tecnologia. Miranda do Douro: Centro de Estudos António Maria Mourinho, 2007. p. 89-101.

 Morais, C., Miranda, L., & Dias, P. (2007). Interacções entre professores numa plataforma web. Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxia: libro de actas. A Coruña : Universidade, 2007. p. 582-593.

Year 2006 : 1 citations

 Anderson, T. (2006) A Response and Commentary to: A Review of e-Learning in Canada. Canadian Journal of Learning and Technology, 32(3), AMTEC, Etobicoke, Ontario, Canada. Retrieved April 2007 from http://www.cjlt.ca/content/vol32.3/anderson.html.