Learning Contexts: a Blueprint for Research
Authors
Abstract
Most research efforts in online learning tend to concentrate on the delivery of contentrelegating to a lesser role the contexts, the activity-rich, interaction-rich and culturallyrich
learning environments that the use of technology is making possible and where new
principles and practices apply. We illustrate some of the threads of this emerging research
field: What are learning contexts? How do they interact with contents? How can they be
managed? What philosophical perspectives and social theories frame and support their
use? Can they be designed? How do they shape the platforms of the future?
Keywords
Actor Network Theory, assessment, community of practice, content, context,Subject
Education & LearningJournal
Interactive Educational Multimedia, pp. 127-139, October 2005Cited by
Year 2014 : 1 citations
Helena Pedrosa-de-Jesus, Aurora Moreira, Betina Lopes (2014). So much more than just a list: exploring the nature of critical questioning in undergraduate sciences. Research in Science and Technological Education, 04/2014 32(2).
Year 2013 : 3 citations
Ferreira, J. B, Klein, A. Z., Freitas, A., & Schlemmer, E (1913) Mobile Learning: Definition, Uses and Challenges, in Wankel, L. A. (Eds.) Increasing Student Engagement and Retention Using Mobile Applications: Smartphone, Skype and Texting Technologies, Bingley, UK: Emerald Group Publishing, pp. 47-82.
Cruz, J. A. S. (2013) “Ambientes de Aprendizagem com Cloud Computing: Uma Visão Sobre o Conceito e a Realidade Portuguesa no Ensino Secundário”. M.Sc. Thesis, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa.
Chetty, D. (2013) "Connectivism: Probing Prospects for a Technology-Centered Pedagogical Transition in Religious Studies". Alternation Special Edition 10 (2013) 172 - 199, ISSN 1023-1757.
Year 2012 : 3 citations
Luckin, R. & Weatherby, K. (2012). Online learning communities in context. International Journal of Web Based Communities. 8 (4). Inderscience. pp. 440-454.
Ferreira, M. J. M. (2012). Intelligent classrooms and smart software: Teaching and learning in today’s university. Education and Information Technologies. 17(1). Springer. pp. 3-25.
Ferreira, J. F. S. (2012). Modelo do Centro Naval de Ensino a Distância - Dicotomia dos Sistemas de Gestão da Informação e da Aprendizagem. Mestrado em Gestão de Sistemas de e-Learning. Lisboa: FCSH da Universidade Nova de Lisboa.
Year 2011 : 1 citations
Silva, P. M. (2011). A Influência do Digital na Criação de Espaços de Aprendizagem de Alta Qualidade. Tese de Doutoramento. Universidade Fernando Pessoa.
Year 2010 : 2 citations
Cruz, J. A. S. (2010). Utilização do fórum de discussão no ensino superior. Proc. I Encontro Internacional de TIC e Educação. Lisboa.
Jorge, N. & Morgado, L. (2010). Contextos de aprendizagem 2.0: a utilização de ferramentas Web 2.0 para uma aprendizagem em contexto. Revista IberoAmericana de Informatica Educativa. 12. ADIE, Asociación para el Desarrollo de la Informática Educativa, pp. 3-13.
Year 2009 : 2 citations
Jorge, N. R. (2009). Contextos de Aprendizagem 2.0 : a Utilização de Ferramentas Web 2.0 para uma Aprendizagem em Contexto. Dissertação de Mestrado. Universidade Aberta.
Mendes, C. A. S. (2009). Learning Communities Designing for Learning to Cope with Complexity. Tese de Mestrado. IST, Universidade Técnica de Lisboa.
Year 2008 : 2 citations
Morais, C., Miranda, L., & Dias, P. (2008). Formas de interacção em discussões online. Revista da FACED. Universidade Federal da Baía. 12:0, pp. 151-167.
Gaudencio, F., Camilo, T., Silva, J.S., & Boavida, F. (2008). Sensitive learning: A new framework proposal in learning contexts. Proc. International Conference on Intelligent Environments. IEEE, pp. 1-7.
Year 2007 : 5 citations
Kamsin, A. (2007). Computer Graphics Imaging and Visualisation New Advances CGIV. Computer Graphics, Imaging and Visualisation: New Advances, CGIV 2007, pp. 126-130.
Barbosa, K. M. (2007). A apreciação artística como experiência estética: entre os nós da sacralização da arte e do artista.Revista FACED, Vol. 12, Nº 12.
Costa, F. A. (2007). Tecnologias Educativas: Análise das Dissertações de Mestrado Realizadas em Portugal. Sísifo, Revista de Ciências da Educação, Nº 3, pp. 7-24.
Morais, C. & Miranda, L. (2007). Interacções Mediadas pelas TIC no Contexto da Formação de Professores. Encontro Internacional Discurso, Metodologia e Tecnologia. Miranda do Douro: Centro de Estudos António Maria Mourinho, 2007. p. 89-101.
Morais, C., Miranda, L., & Dias, P. (2007). Interacções entre professores numa plataforma web. Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxia: libro de actas. A Coruña : Universidade, 2007. p. 582-593.
Year 2006 : 1 citations
Anderson, T. (2006) A Response and Commentary to: A Review of e-Learning in Canada. Canadian Journal of Learning and Technology, 32(3), AMTEC, Etobicoke, Ontario, Canada. Retrieved April 2007 from http://www.cjlt.ca/content/vol32.3/anderson.html.