CISUC

Método Orientado por Objectos para a Análise da Arquitectura de Informação no decurso do Planeamento de Sistemas de Informação

Authors

Abstract

Information architecture is a fundamental component of Information Systems Planning(ISP) because it identifies the most important needs of business information and the requirements for information systems, information technology and organisational infra-structures, which bring competitive advantages to the organisation.
The information architecture, which is also an important component of the Information System architecture, has been defined, according to data architecture perspective, by the data necessary to support the organisation activities. Moreover it has been modelled, in most cases, through entity-relationship and data-flow diagrams.
The difficulty in understanding and communicating the information architecture among the business users and IS professionals when modelled with entity-relationship; the advantage features of the object-oriented approach, both in information systems development and in business modelling; and the non-existence of methods for analysing the information architecture with objects during ISP has led to the development of the proposed method.
This method has the aim of analysing the IS information architecture of the organisation and its business(the most independent of its structure), during ISP. This high level information architecture, values the information according to its relation with the mission, the objectives and the critical success factors of the business; it is modelled by activity objects(internal or external functional and inter-functional), resource objects(internal or external functional and inter-functional) and product objects(internal and external);it favours the identification of information systems; and it is a support, although incomplete, to the identification of requirements to the latter systems.

Resumo
A arquitectura de informação é um componente fundamental do planeamento de sistemas de informação (PSI), por identificar as necessidades mais importantes de informação para o negócio, os requisitos em sistemas de informação, tecnologias da informação e infra-estruturas organizacionais, de modo a gerar vantagens competitivas para a organização.
A arquitectura da informação, uma componente importante da arquitectura do Sistema de Informação, identificada pela actividade de planeamento, tem sido definida pelos dados necessários ao suporte das actividades da organização, numa perspectiva de arquitectura de dados e modelada, na maior parte dos casos, utilizando os diagramas entidade-relacionamento e os diagramas de fluxo de dados.
As dificuldades de compreensão e comunicação geradas entre os utilizadores do negócio e profissionais dos sistemas de informação da referida arquitectura, quando modelada com diagramas entidade-relacionamento, as características vantajosas da abordagem orientada por objectos, tanto para o desenvolvimento de sistemas de informação como para a modelação do negócio, e a não existência de métodos com o objectivo específico de definir a arquitectura de informação com objectos durante a actividade de PSI conduziram ao desenvolvimento de um método com esta finalidade.
O método proposto tem, pois, por objectivo conduzir à definição (modelação) de uma arquitectura de informação do SI da empresa e seu negócio (o mais independente da sua estrutura), no decurso do PSI. Esta arquitectura de informação de alto nível, de fácil compreensão e comunicação, dá importância à informação de acordo com a sua relação com a missão, objectivos e factores críticos de sucesso; é modelada com objectos actividade (funcional e interfuncional interna e externa), recurso (funcional e interfuncional interno e externo) e produto (interno e externo); apoia a identificação de sistemas de informação; e é um suporte, ainda que incompleto, à identificação de requisitos para esses mesmos sistemas.

Subject

IS Research

PhD Thesis

Método Orientado por Objectos para a Análise da Arquitectura de Informação no decurso do Planeamento de Sistemas de Informação, March 1999

Cited by

No citations found